فرش وقالی فرش وقالی .

فرش وقالی

رفوگری در تهران

اولین مرحله رفوگری فرش در قالیشویی سه سوت ، شیرازه دوزی است. در این مرحله رفوگر نخ متناسب با شیرازه قبلی فرش را انتخاب کرده و اقدام به ترمیم شیرازه فرش می نماید. در این مرحله هم رنگ بودن نخ جدید شیرازه با نخ قبلی مسئله مهمی است که بخش ترمیم شده را با بخش های قبلی یکسان می کند.

مرحله دوم به اصطلاح پل سازی است. در این مرحله در صورتی که چله های فرش آسیب دیده باشد، رفوگر تمامی چله ها را با نخ مشابه و همرنگ بازسازی می کند.

از این مرحله به بعد بسته به نوع آسیب وارد شده، نوع عملیات ترمیم و رفوگری فرش نیز متفاوت است. به عنوان مثال برای بیدخوردگی فرش که سخت ترین نوع رفوگری است و به تجربه بالایی نیاز دارد، ترمیم هر دو سمت رو و زیر فرش باید ترمیم شود. اما به هر حال آنچه در ادامه تمام انواع رفوها رخ می دهد، اصلاح وضعیت فرش و تعویض بخش های آسیب دیده است. این بخش ها می تواند تار و پود فرش و یا حتی تگ تگ گره های فرش باشد.

رفوی فرش چیست؟

رفوگری فرش یا همان رفو کردن فرش هنر و مهارتی است که پس از هنر قالی‌بافی ایجاد شده است. عامل ایجاد آن نیز نیازی بوده است که در رابطه با ترمیم و اصلاح انواع آسیب‌دیدگی‌های فرش و قالی به وجود آمده است. طبیعی است که هر فرش و قالی ممکن است در معرض فساد و آسیب‌دیدگی قرار داشته باشد و با گذشت زمان به‌تدریج دچار آسیب‌ها و لطمه‌هایی شود. در نتیجه تا زمانی که استفاده از فرش و قالی در زندگی ما مطرح است هنر و مهارت رفو کردن فرش نیز همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.

در واقع می‌توان گفت هنر رفوگری فرش مکمل هنر فرش‌بافی و قالی‌بافی است.

رفوگری فرش کاری است که معمولا برای انجام آن نیاز به داشتن تجربه و مهارت خاصی وجود دارد.

اشخاصی که اقدام به رفوگری در تهران  می‌کنند می‌بایست سابقه طولانی در زمینه بافت فرش، رنگرزی، شناخت رنگ‌های فرش و مواد اولیه فرش داشته باشند.

 

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۱۱:۰۳ توسط:امیرحسین عالیقدری موضوع: نظرات (0)